Zespół Szkół i Placówek w Poznaniu funkcjonuje przy Szpitalu Klinicznym im. prof W. Degi w Poznaniu przy ulicy 28 Czerwca od 1956 r.
Obecnie w skład Zespołu Szkół nr 111 wchodzi szkoła podstawowa, gimnazjum, liceum ogólnokształcące, przedszkole, a także trzy klasy stacjonarne LO oraz nauczanie indywidualne w klasach gimnazjalnych i licealnych, w których uczą się dzieci i młodzież dowożone z terenu miasta Poznania.
Są to uczniowie z rozmaitymi schorzeniami i dysfunkcjami psychofizycznymi m.in. padaczką, mózgowym porażeniem dziecięcym, trudnościami adaptacyjnymi. Od 1973 nauczaniem objęto również, według programu specjalnego, dzieci niepełnosprawne umysłowo.
Dlaczego my!
- jeteśmy szkołą z 60 - letnią tradycją w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, kameralną i bezpieczną
- prowadzimy zajęcia w mało licznych zespołach klasowych
- posiadamy kadrę o wysokich kwalifikacjach pedagogicznych
- kształcimy według najlepszych programów
- organizujemy coroczne wyjazdy integracyjne oraz zagraniczne warsztaty językowe
- stale wzbogacamy naszą bazę dydaktyczną
- panuje u nas atmosfera sprzyjająca wszechstronnemu rozwojowi ucznia
Szkoła jest wszechstronną, nieustannie rozwijającą się placówką, która nie ogranicza się do wyrównywania braków edukacyjnych spowodowanych długotrwałą chorobą, ale umożliwia łagodzenie negatywnych skutków stresu związanego z adaptacją i pobytem dzieci w warunkach szpitalnych.
Lekcje są prowadzone w małych grupach, często indywidualnie, przy łóżku. I chociaż sytuację taką poniekąd wymusza szpitalna rzeczywistość i ograniczenia związane z chorobą ucznia, realizuje ona priorytetowe założenia szkoły oparte na maksymalnym zindywidualizowanym i upodmiotowieniu procesu nauczania.Głównym celem jest zapewnienie każdemu uczniowi warunków uwzględniających jego możliwości i atmosfery opartej na zrozumieniu i życzliwości.
Przyjmujemy młodzież:
- z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego dla uczniów w normie intelektualnej z zaburzeniami zachowania, wynikającymi z chorób psychicznych, przewlekłych oraz zaburzeń o podłożu genetycznym
- z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego dla uczniów w normie intelektualnej z zagrożeniem niedostosowaniem społecznym, wynikającym z chorób psychicznych, przewlekłych i genetycznych
- z orzeczeniem o potrzebie nauczania indywidualnego w warunkach domowych dla uczniów w normie intelektualnej
- z orzeczeniem o potrzebie nauczania indywidualnego w specjalnych warunkach szkolnych dla uczniów w normie intelektualnej
Szkoła posiada również dobrze zorganizowane i funkcjonujące życie „pozaszkolne”. Taką rolę pełnią m.in. zróżnicowane idostosowane do indywidualnych potrzeb młodych pacjentów zajęcia opiekuńczo – wychowawcze, wycieczki, konkursy, przedstawienia, czy gazetka szkolna „Miniaturka” – tworzona od 1978 roku przez dziennikarzy-amatorów pod kierunkiem wychowawców.
Mając na uwadze specyfikę środowiska szpitalnego, nauczyciele i wychowawcy skupiają się również na tym, by dzieci nie utraciły kontaktu z rzeczywistością pozaszkolną. Służą temu odwiedziny rozmaitych gości m.in. uczniów z innych szkół, dzieci i opiekunów ze świetlicy socjoterapeutycznej. W ten sposób szkoła wspomaga medyczne leczenie oferując swoim podopiecznym rodzaj edukacyjno-społeczno-psychologicznej rehabilitacji.